maanantai 14. maaliskuuta 2011

Verbi + verbi

Tässä kooste kompleksisista verbilausekkeista. Pääpointti on, minkä verbien kanssa tulee perusmuoto ja minkä kanssa -maan-muoto. Ja minkä kanssa ei tule mitään, vaan täytyy laittaa että-lause (tai lauseenvastike).




SKKY: Kompleksiset verbilausekkeet ja verbiliitot
1) finiitti + perusmuoto

aikoa Aiotkoolla täällä yötä?
alkaa Milloin sä aloit opiskella kitaransoittoa?
antaa Hän kyllä antaa minun kuunnella musiikkia.
haluta Sami haluaisi nähdä sen.
inhota inhoan käydä suihkussa aamulla.
osata Osaatkopuhua arabiaa?
pelätä Pelkäätköjäädä tänne yksin?
saada Täällä ei saa tupakoida!
tykätä Tykkään muuten katsoa elokuvia. 
voida voin käydä kaupassa.
yrittää Yritän ottaa selvää asiasta.

pitää Pitääkö sun aina puhua noin kovaa?
tarvita Mun tarvitsee käydä lenkillä ainakin kerran viikossa.
täytyä Mun täytyy kirjoittaa tämä valmiiksi huomiseksi.
haluttaa Mua haluttais käydä tossa näyttelyssä.
huvittaa Huvittaisko sua lähteä baariin?
kyllästyttää Mua kyllästyttää puhua tästä aiheesta.
pelottaa Pelottaako sua mennä sinne yksin?
tehdä mieli Mun tekisi mieli sanoa sille suorat sanat.
2) finiitti + -maan

auttaa Auta mua viemään matot ulos.
ehtiä Mä en ehdi nyt käymään teillä.
joutaa Joudatkokäymään kaupassa?
joutua joudun nyt lähtemään.
kyetä En kykene ratkaisemaan tätä tehtävää yksin.
lähteä Lähdetäänkö tanssimaan?
mennä menen nyt hakemaan sen kirjan kirjastosta.
määrätä Poliisi määräsi siirtämään auton pois kadulta.
opettaa Opeta minut uimaan!
oppia Opin lukemaan kuusivuotiaana.
pakottaa He pakottavat opiskelijat puhumaan suomea.
pystyä Pystytkökiipeämään tonne katolle?
pyytää Pyydä isää auttamaan läksyissä!
riittää Joskus raha riittää tekemään ihmisen onnelliseksi!
ruveta Rupean kohta itkemään.
ryhtyä Milloin sä oikein ryhdyt korjaamaan kattoa?
tulla Tule meille siivoamaan!
vaatia Vaadin teitä ottamaan tämän asian huomioon.
(alkaa alan kohta kirjoittamaan.)
3) finiitti + nominaalimuoto

OBJEKTI
aloittaa aloitan huomenna gradun kirjoittamisen.
keskeyttää Keskeytin juoksemisen, kun tunsin kipua jalassa.
lopettaa Lopeta nyt se hyppiminen!
IV INFINITIIVIN PARTITIIVI
harrastaa Harrastan juoksemista.
opiskella opiskelen laulamista.
välttää Vältän puhumista.
IV INFINITIIVIN ELATIIVI
nauttia Nautin kahviloissa istumisesta
pitää Pidän metsässä kävelemisestä.
kiinnostua Olen kiinnostunut sukeltamisesta
kysyä Kysyin häneltä asumisesta.

III INFINITIIVIN ELATIIVI
kieltää Kielsin sinua tulemasta tänne.
kieltäytyä Kieltäydyn tekemästä ylitöitä.
lakata Lakkaa jo huutamasta!


4) verbejä, joilla ei ole verbirektiota

ilmoittaa
kertoa  
luulla
miettiä
olettaa
sanoa
selittää
suunnitella
tietää
toivoa 
uskoa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti