maanantai 14. maaliskuuta 2011

Substantiivien ja adjektiivien rektioita

Seuraavassa on esimerkkilauseita tavallisimmista substantiivien ja adjektiivien rektioista. Lopussa on myös eräiden kvantifiointi-ilmausten rektioita. Niistä tärkeä on erityisesti sana "osa", sillä se voi saada sekä partitiivin että elatiivin. Elatiivin kanssa kyse on siitä, että erotetaan kokonaisuudesta jokin osa ja puhutaan siitä, esim. Osa suomalaisista on sitä mieltä, että... Kun taas "osa" + partitiivi saa merkityksen 'kuulua johonkin'. Esim. Vaihto-opiskelijat ovat myös osa yliopistoyhteisöä.




SKKY: Substantiivien ja adjektiivien rektioita:

SUBSTANTIIVEJA:

MIHIN?

Onko sinulla jo aihe esitelmään?

Keneltä sait apua kotitehtävään?

Sinulla on oikea asenne opiskeluun.

Sinulla on loistavat edellytykset tähän työhön.

Mistä sait idean tämän kilpailun järjestämiseen?

Kiinnostukseni eri kulttuureihin heräsi jo lapsena.

Minulla on kauhea kiire bussiin.

Minulla ei ole minkäänlaista kontaktia ulkomaalaisiin.

Onko sulla lippuja siihen Nightwishin konserttiin?

Aidsiin ei ole vielä keksitty lääkettä.

Minulla on oikeus omaan mielipiteeseeni.

Minulla ei ole rahaa toiseen kupilliseen.

Nyt pitää löytää ratkaisu tähän ongelmaan.

Suomella on hyvät suhteet naapurimaihin.

Syy onnettomuuteen oli liukas keli.

Opettajalla on suuri vaikutus lapsiin.

Saitko yhteyden sun vanhempiin?








MISTÄ?
Minulla on pieni aavistus hänen suunnitelmastaan.
Ero vaimosta otti varmasti koville.

Tässä on oiva esimerkki siitä, miten voi auttaa tuntemattomia.

Mainoskampanjasta oli pajon etua meille.

Haave lomamatkasta on tuhoutunut.

Liikunnasta ei ole ihmiselle koskaan haittaa.

Tuo on liian kallis hinta noin pienestä asunnosta.

Minulla on huoli lapsista.

Onko tästä raatamisesta oikeasti jotain hyötyä?

Tunnen suurta iloa kaikesta mitä olen saanut elämässäni.

Meille tulee aina kiistaa rahasta.

Onko sinulla kokemusta asiakaspalvelutyöstä?

Tässä on korvaus siitä lasista, jonka rikoin.

Tämä kuva on meidän hotellista.

Tässä on kyse meidän rahoista.

Sinulla on outo käsitys humanismista.

Tässä on lista kaikista tavaroista, jotka on viety.

Loput rahoista on vielä minun tilillä.

Maanantaina meillä on luento suomalaisuudesta ja sen myyteistä.

Lupaus ylimääräisestä luennosta sai opiskelijat iloisiksi.

Kuume on aina merkki tulehduksesta.

Mulla on vahva näkemys tästä asiasta.

Onko tästä säännöstä poikkeusta?

SKKY-oppiaineella on pulaa rahasta.

Tero sai syytteen varkaudesta.

Onko kenelläkään tietoa juna-aikatauluista?

Sinulla ei ole mitään todisteita asiasta.

Rauhasta ei ole paljon toivoa.

Unelma omakotitalosta toteutui.

ADJEKTIIVEJA

Älä ole niin ankara pojalle.

Olen aina avoin uusille ideoille.

Ei saa olla ilkeä toisille!

Miksi olet niin vihainen minulle?

Tupakka on vaarallista terveydelle.

Tästä asiasta täytyy sitten olla hiljaa.

Jaana on hyvin tarkka ulkonäöstään.

En ole ihan varma hänen nimestään.

Mä olen aina ollut hyvä matematiikassa.

Minä olen täysin syytön tähän ongelmaan.

Olen tosi ylpeä sinusta!










Verbistä tehty substantiivi toimii usein samoin kuin verbi (ei aina!):

kertoa matkasta kertomus matkasta matkakertomus

keskustella asiasta          keskustelu asiasta

kirjoittaa tapauksesta kirjoitus tapauksesta

kutsua juhliin          kutsu juhliin

lähteä töihin          lähtö töihin

pyrkiä nopeuteen pyrkimys nopeuteen

uskoa Jumalaan usko Jumalaan

vastata kysymykseen vastaus kysymykseen

vastata tehtävästä          vastuu tehtävästä
MUTTA: innostua kirjoittamisesta innostus kirjoittamiseen
Kvantifiointi-ilmaukset:

joukko + partitiivi

loput + elatiivi

osa + partitiivi/elatiivi

suurin osa + elatiivi

puoli + partitiivi

puolet + elatiivi

enemmistö + elatiivi

vähemmistö + elatiivi         

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti